Marketing zintegrowanyPozycjonowanie stron wwwFotografia dla firmMarketing społecznościowyStrony internetoweVideo marketing

Ewolucja pozycjonowania

Na przestrzeni ostatnich lat algorytmy wyszukiwarek zmieniały się wielokrotnie. Dlaczego? Po to aby wyniki wyszukiwań były jak najbardziej trafne, by jak najlepiej odpowiadały na pytania internautów... i aby sztuczne wpływanie na pozycje było jak najbardziej utrudnione. To świetna wiadomość dla użytkowników, natomiast dla specjalistów od pozycjonowania jest sporym wyzwaniem.

Ponad 90 % polskich internautów jako wyszukiwarki używa Google. Co roku w tej najpopularniejszej wyszukiwarce wprowadzanych jest nawet kilkaset drobnych zmian w algorytmach. Poniżej przedstawione zostały w zarysie te najbardziej przełomowe.

Słowa kluczowe w pozycjonowaniu są niezwykle istotne. Początkowo duże znacznie miało ich zagęszczenie. Niestety po pewnym czasie okazało się, że na wielu stronach nasycenie nimi osiąga kuriozalne rozmiary w celu sztucznego podniesienia pozycji. W 2003 roku rozpoczęto więc walkę ze stronami przesyconymi słowami kluczowymi. Rok później wprowadzono aktualizację LSI, która zwiększała szanse na akceptację przez wyszukiwarkę synonimów słów kluczowych w tekście witryn.

Kolejne przełomowe zmiany miały miejsce w 2011, kiedy wprowadzono aktualizację algorytmu o wdzięcznej nazwie Panda. Ta aktualizacja stawia nacisk na dobrej jakości treści. Jej zadaniem jest przede wszystkim wyłapywanie słabej jakości witryn ze zduplikowanym contentem i niewiele znaczących dla użytkowników odsyłaczy.

Rok później wprowadzono aktualizację o nazwie Pingwin. Jej celem było usunięcie z wyników wyszukiwania stron, które korzystają z nienaturalnego linkowania. Ponownie Google wskazuje na to, że liczy się jakość, a nie ilość – tym razem linków.

Następną istotną zmianą jest Koliber, który sprawia, że wyszukiwarka zamiast skupiać się na konkretnych słowach próbuje zrozumieć całe wyrażenia oraz intencje użytkownika. Jest to możliwe dzięki temu, że bierze pod uwagę między innymi semantyczne bazy danych, wcześniejsze zachowania użytkownika, a także jego lokalizację.

Najnowsza ze znaczących zmian algorytmu wyszukiwania nosi nazwę Gołąb i kładzie nacisk na promowanie w wynikach wyszukiwania fraz lokalnych. Ponadto w ostatnim czasie zauważalnie na wyniki wyszukiwania wpływają sygnały z social media oraz dostosowanie witryn do urządzeń mobilnych.

Jaka będzie wyglądało pozycjonowanie w przyszłości? Tego nie wiadomo. Zmiany, które zachodzą pozwalają jednak przypuszczać, że będzie to zajęcie coraz trudniejsze i wymagające coraz większego zaangażowania.